Rabu, 13 Februari 2013

Kite kene tipu.

Jangan percaye cerite koi ini, cerite ni sume bohong dan hanye rekaan semate-mate. Tak de kene mengene dengan yang hidup atau pun yang mati. Cerite 1. Dulu, semase zaman kegelapan di barat dikatekan bahawe yang menjadi raje dan pemerentohnye ialah dari golongan paderi dan rahib. Sume kata paderi dan rahib mesti dipatuhui oleg sume orang dan rakyat jelata. Sape yang ingkar berdose beso dan boleh dihukum sehingge sampei ke peringkat hokum pancung atau di bunuh. Di katekan bahawe padri dan rahib ini adalah bayangan tuhan. Mereke diberi kuase mutlak oleh tuhan, dan mereke boleh mengampun atau tidak dose seseorang. Keadaan ini berlaku berabad-abad di mane golongan paderi dan rahib mengambil kesempatan dengan kata kunci bayangan tuhan. Apebile disebut sahaje rahib sume rakyat akan tunduk dan patuh tanpa dapat berbuat ape-ape, sebab paderi dan rahib adalah bayangan tuhan. Tetapi akhirye sume ini pembohong dan rahsianye ini terbongkar, berlakulah pemberontakan dan pemberontakan itu berlaku ketike berlakunye pemberontakan industri di perancis. Dan rakyat akhirnye tahu mereke ditipu atas name agama iaitu bayangan tuhan. Agama menjadi modal besar untuk memaksa rakyat taat secara mutlak dan membabi bute. Natijahnye para paderi dan rahib ini dijatuhkan dan dipakse pule hanya duduk digereje dan jangan campur lagi dalam hal pentadbiran dan pengurusan negare. Cerite 2. Kesoh ini berlaku di negeri entoh dimane. Katenye di negeri Kole Santan. Kesnye pule ialah tentang istilah dan perkataan walak. Sebut saje ape yang diputuskan oleh pihak pimpinan, make sume ahli mesti dan wajib walak. Wal hal pemimpin tu sebenarnye dilantik oleh ahli. Patutnye same same kene walak. Pade hal ade ahli yang menolak bukan sebab tak mahu walak, tetapi pimpinan menggunekan istilah walak ini bagi memakse dan mengelirukan ahli supaye menerime keputusan mereke. Walaupun keputusan itu adelah keputusan yang bercanggoh dengan prinsip. Akhirnye mane-mane ahli yang ingkar diugut dengan berdose jika tidak walak. Yang berdose hanye ahli, pimpinan bebas dose walaupun buat keputusan yang kontervesi. Pimpinan tak kesoh, ape sahaje dia buat keputusan tak berdose. Betul belake. Boleh buat ape sahaja, nok pecat, nok ganti atau ape sahaja. Tok berdose. Yang saloh, yang berdose ahli. Same tak dengan kesoh di atas. Di atas menggunekan istilah bayangan tuhan bagi membenarkan tindakan mereke. Yang satu lagi menggunakan istilah walak bagi mengesahkan tindakan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan