Khamis, 10 Mei 2012

Keliru

Salam. Tiga hari sebelum mesyuarat Pas Kawasan Temerloh pada 4 Mei, saya telah diziarahi oleh beberapa orang pimpinan tertinggi termasuk CM. Di samping mereka menziarahi saya yang sedang sakit kami juga berbincang bagaimana mahu meningkatkan lagi gerak kerja Pas kawasan. Antara lain ialah merombak jawatan pengurusan termasuk SU dan KP. Dalam mesyuarat AJK yang diadakan, saya tidak hadir kerana kesihatan saya tidak memngizinkan. Namun pada keesokkan harinya saya telah dihubungi oleh seseorang dan melahirkan rasa kekesalannya kerana apa yang dimaksudkan tidak menjadi. Mesyuarat menjadi kecoh dan timbul isu kata mengata dan lebel melabel antara sesame AJK dan ahli. Selang beberapa lama saya telah dihubungi sekali lagi tetapi orang yang berlainan, ceritanya sama. Wallahu alam. Dari apa yang saya perolehi dari mula perbincangan awal sehingga tarikh sebenar mesyuarat diadakan kesimpulan yang saya boleh buat adalah sangat banyak. Saya mohon maaf banyak-banyak, kalau inilah sikap dan sangkaan sesama kita alangkah jauhnya amalan dan penghayatan kita terhadap persahabatan dalam islam. Kita selamu menuntut bahawa aku tiada kepentingan langsung untuk menjawat sesuatu jawatan dalam jamaah. Aku tidak pernah mahu sekali pun untuk merebut jawatan dalam jamaah. Aku tak kesah pun kalau aku tidak dipilih. Walau apa dan siapa pun yang memegang jawatan aku tetap dan akan terus wala kepada pimpinan yang di pilih. Namun hakikatnya dari kesimpulan yang dapat dibuat berdasarkan tindakan dan perangai kita, sejak mesyuarat cawangan, Kawasan dan mesyuarat AJK jauh bumi dengan langit pengakuan kita seperti di atas. Dimana adab sahabat? Dimana adab berjamah? Dan di mana adab dengan ketua. Saya difahamkan YDP mencadangkan untuk merombak jawatan dalam pengurusan, dengan tujuan untuk membuat penambahbaikan dalam pengurusan parti. Tapi apa natijahnya? Bukan sahaja pandangan dan cadangan YDP tidak dihormati malah menetang secara terbuka dan menuduh sesama AJK dan Ahli dengan perkataan itu dan ini, melabel itu dan ini dan itulah sangkaan-sangkaan yang dilemparkan kepada yang berkenaan. Malang dan sungguh menyedihkan. Kalau pandangan YDP di tolak bahkan tidak di hormati apalah harapan kita untuk menerima penghormatan sesama sendiri. Dan yang menyedihkan juga YDP langsung tiada mempunyai peluang untuk menentukan siapa gandingannya dalam mentadbir parti. Saya teringat bagaimana kes perlantikan SUK Selangor suatu ketika dulu. MB mempunyai cadangnya sendiri namun dihalang oleh pihak yang berkepentingan. Apabila keadaan itu berlaku, kita sebagai pendukung jamaah menyelar tindakan pihak yang berkepentingan itu. Tapi hakikatnya tindakan kita serupa. Masing-masing sebenarnya memunyai kepentingan tersendiri. Mempnyai tujuan dan matlamat sendiri. Tergamah menyanggah cadangan YDP. Kerana apa? Kerana bimbang itu dan ini, takut itu dan ini dana memang masing-masing mempunyai agenda yang tersembunyi. Dan yang malangnya lagi, orang yang dipilih tersebut menerimanya pula jawatan tersebut. Sama seperti SUK Selangor tersebut. Langsung tiada intergeriti dan maruah diri. Tapi alas an cukup kukuk. Kehendak jamah. Konon. Adakah kehedak YDP dianggap bukan kehendak jamaah yang memerlukan ahli wala’ dan taat kepada pimpinan? Wallahhu alam. Sejak 10 tahun dulu, saya telah membaca dari sudut hati kecil, tak akan kemana jika kita masih bertelagah dan tiada wehdatul fikri, wehdatul amal, wehdatul tanzim dalam memandu, mengurus dan mentadbir jamaah. Teringat akan kata-kata sahabat saya dari Kuala lumpur, sebanarnya kita ni sama sahaja dengan pihak sana, Cuma yang membezakannya hanya Islam. Tujuan, perangai, tindak tanduk, berebut jawatan, berkepentingan adalah sama. Ngata ke orang sedap ngat. Berpuluh tahun pegang jawatan ta mahu tukar-tukar. Keknya adakah kita tak gitu. Cuba tengok jawatan ketua muslimat? Berapa lamadah dia pegang? Tak tukar-tukar sejak saya kenal Dewan Muslimat. Sehingga satu ketika pernah cubaan menghalang mereka yang dicalonkan untuk bertanding. Minta maaf kepada semua, terutamanya kepada Allahhu Rabul Jalil. Kalau macam ini sikap dan sangkaan kita saya mohon berundurlah. Saya tak mahu menambah sangkaan-sangkaan seterusnya. Tuan-tuan teruskan menguasai jamaah, sampai bila-bila hatta kiamat sekali pun. Walaupun saya telah lama meninggalkan pengurusan jamaah, namun tindak tanduk tuan-tuan dalam pemerhatian saya sperti juga tuan sentiasa mencurigai saya. Tapi saya tidak pernah mencurigai tuan, Cuma saya memerhati tindak tanduk tuan. Sehingga pernah sampai ke telinga saya YDP adalah papet kepada saya. Sungguh berat dan besar tuduhan tersebut. Wallah hu aklam. Mohon keampunan. Satu lagi yang saya dapat liha, sikap jatuh menjatuh antara kita sama macam pearngai sebelah sana. Ada didapati, dia tidak mampu untuk pergi jauh dalam mengisi jawatan, mereka ini cuba pula menjolok atau mempromot orang lain supaya duduk di tempat itu. Sehingga sanggup mebelakangkan keputusan jamaah, Jamaah telah buat keputusan, dia cuba pula melobi supaya kepiutusan itu diganti dengan keputusan dan pandangan dia. Sikap keputusan sendiri mengatasi jamah masih berleluasa. Dan dikatakan pergi sendiri berjumpa PJ untuk melobi. Kenapa tak melobi untuk diri sendiri? Entahlah, saya pun tak faham, usrah sana, usrah sini, tazkirah sana tazkirah sini, ceramah sana, ceramah sini. Mengingatkan supaya mengutamakan jamaah, walhal diri sendiri jauh sekali bertindak sedemikian. Munafik!. Akulah yang pandai, akulah yang betul, akulah yang hebat dan akulah segala-galanya. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan