Rabu, 11 November 2009

Punoh

Salam. Koi sekarang sedang bersiap sedie untuk berangkat untuk menunaikan haji kali ke 2. Bukan sibuk tapi berhati-hati. Dalam pada itu tugasan harian di buat seperti biase aje. Minggu lepas koi sibuk dengan meting dan meting. Tak sempat koi nak ikuti perkembangan seminar hujung minggu.

Pagi semalam koi berkesempatan melihat siaran awani kejap je, prof abu hassan. Koi sangat bersetuju dengan pandangan die berhubung dengan soal persepsi dan kepercayaan. Sebelum tu pada Ahad petang sempat sembang dengan amir, syed dan YM. Isu berkisar seminar hujung minggu.

Amat mendukacitakan, pimpinan mengeluarkan pandangan yang jauh ketinggalan dalam memahami apakah itu cadangan, kritikan dan provokasi. Tetamu yang dijemput sebagi yang dimuliakan, disumpah seranah oleh tuan rumah. Kocik dan SU DPP tiada adan dan memualkan.

Pimpinan atasan hanya mendiamkan diri dan ego dengan akademik dan jawatan bila ditegur dan dinasihatkan. Konon kekuatan dia tidak perlu kepada pandangan luar.

Inilah yang memunohkan jamaah. Pimpinan jahil mengurus pandangan dan kritikan lalu tidak tahu untuk mengurus persepsi dan kepercayaan.

Untuk apa jadi pemimpin kalau hanya memimpin dari kalangan dalam kotak. Untuk apa jawatan kalau hanya untuk nama dan kenamaan.

Inilah yang dikatakan pemikiran dalam kotak dan masih di abad ke 17. Apakah kamu maksum dan tiada berbuat kesilapan sehingge tidak boleh ditegur dan di beri pandangan. Biarkanlah cadangan dan pandangan itu. Jika benar perlu di ambil tindakan dan jika tidak benar pun jangan sampai menyeranah tetamu tanpa menyedari siapa dirimu.

Inilah yang akan memunohkan jamaah. Pimpinanlah yang sebenarnya meranapkan kepercayaan massa. Kesihan rakyat marhaen. Kepercayaan yang diberi dikhianati dan dicemari olej keegoan yang tidak perlu. kasihan dia. Akibatnya sangat besar dan bahaya. PRU 13?

Baca tak paham tak ape.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan