Jumaat, 19 Jun 2009

Kalut

Salam. Isu makin gelora. Namun rutin harian tetap berlalu dan masa berjalan pantas. Tugasan harian dan kehidupan mesti dipertanggungjawakan.

Tugas seorang anak kepada ibubapanya.
Pekerja terhadap majikan
Ibubapa tehadap anaknya
majikan terhadap pekerjanya
Ister/suami kepada sebaliknya
kepada jiran tetangga
Alam sekitar dan alam keseluruhannya
Bagaimana hamba kepada tuhannya

Sekian lama kehidupan menghyantui pemikiran manusia manakala mati pula menakutkan pemikiran manusia. Sebenarnya kemanasuia manusia mahu pergi, apa yang mereka mahukan, apa yang mereka lakukan, apa persediaan hidup dan mati mereka.

Hidup dan mati umpama dahaga dan air. Amat memeritkan jika hanya ada salah satu sahaja. Kalau ada air tapi dipaksa minum tanpa dahaga kan memeritkan?

Isu negara perpaduan nampaknya hanya diperbesarkan tanpa kecuali ada udang disebalik mee. Masakan orang politik tidak mengambil kesempatan jika ada peluang dan ruang samada untuk kepentingan pribadi dan organisasi.

Jika hanya semata-mata untuk itu maka adakah hala tuju manusia akan sampai ke matlamatnya? Adakah sesuatu kejadian tanpa tujuan dan pembuatnya?

Satu Malaysia masih lagi di awangan. Tambah pula KPI yang dipertanggungjawabkan. Bagaiman keduanya mampu melahirkan insan yang boleh membela antara satu sama lain.

Salam dan jumpa lagi di sana. Esok insyaa Allah koi hajat nak anto anak koi ke esq. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan