Isnin, 15 Jun 2009

Cuti

Salam. Hari ini sekolah bermula selepas cuti 2 minggu. Semua anak-anak telah kembali ke asrama. Sorang di MMU. Sorang di KB. 2 orang di Tahap. Maka tinggallah koi dirumah dengan rodong. Tapi ada jantan sorang tunggu masuk poli awal julai. Pas tu dah tentu kesunyian terasa.

Cuti sekolah sangat memenatkan. Setiap hari outstation. Bermula dengan urusan peribadi, kekawan, keluarga sehinggalah soal kenduri. namun cuti kali ini memang banyak jemputan namun semua tak dapat hadir.

Minggu lepas juga koi ke Hospital serdang menziarahi mak cu yang menjalani pembedahan.

Sekarang masuk semula musim politik bergema. Soal pilihan raya, keluar masuk parti, isu cheng peng dan macam-macam.

Isu kerajaan perpaduan, kerjasama politik, muktamar, kongres dan macam-macam hal. Pas umpamanya masih bertelagah. Presiden nampaknya tiada kekuatan poklitik. Kekuatan ilmu dan pidatu sahaja sangat belum cukup untuk berpolitk. Pro dan ulamak masih keliru. Nampaknya ahli pas kabur dan tidak matang menilai kepimpinan dan hala tuju. Doktrin tradisi masih menghatui pemikiran dan budaya. Ulamak dianggap macam padri. Mesti dipertahankan walau langsung tida perfomance. Apa ini?. Ulamak dianggap pengacau dan akan merodsakkan jamaah. Inilah pemikiran kuno dan gagal dicerna dengan baik dan berkesan oleh ahli.

Ikhwan mulimun yang menjadi ikon dalam usrah tidak mampu menjadi petunjuk. Bukankah ramai pimpinan tertinggi ikhwan bukan dari kalangan ulamak?.

Sekian. dan salam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan