Selasa, 14 Disember 2010

Selamat

Salam. Begitu lama saya tidak menulis dalam ruangan bicara minda ini.

Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat tahun baru hijrah 1432. Makin baru tahun kita tempoh, maka makin singkat umur kita untuk tahun baru akan datang.

Bulan Nov dan Dis memang agak sibuk. Anak preksa SPM, hantar anak pegi kem, program badal haji, ajak kekawan gi umrah dan macam-macam.

Namun ada bab yang kita umat islam leka dan tidak peka dalam beberapa hal terutama tentang persediaan masa depan khususnya selepas mati.

Baru-baru ini saya ada berjumpa dengan seorang yang lama berkecimpung dalam takaful. Dan sebelum itu saya diminta untuk sharing dan satu program besar di Selesa Hill yang di taja oleh HLTMT.

Rupanya kita jauh ketinggalan dalam bidang ini. Hanya sekitar 90% sahaja ummat islam menyertai skim ini. Kenapa. Kenapa kita tidak menabung dan dengan menabung itu kita berpeluang untuk membuat kebajikan dalam skim tabarru'. Ini yang tak faham. Iaitu mengapa kita tak mahu faham tentang takaful

Saya telah menyertai takaful ini sejakm tahun 1995 lagi. Saya tidak tahu apa tiu takaful, tapi saya percaya takaful bolrh membantu jika berlaku kecemasan.

Namun bari sekarang selepas 25 tahu sebagai peserta takaful, saya benar-benar faham betapa pentingnya takaful dalam kehidupan kita.

Yang susahnya bagaimana mahau memberitahu seseorang, kemudian dia faham, dan kemudian dia menerima dan kemudian dia menyertai.

Ijiloah empat halangan yang sedang saya fikirkan bagaimana untuk memcahkannya dan dengan drastik umat islam menyokongnya dengan menyertainya.

Saya akan berceritabdengan detai akan datang.

Apakah itu takaful, apakah manfaat, kenapa perlu menyertainya dan banyak lagi.

Insya Allah

Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan