Rabu, 29 September 2010

Puasa 6

Salam. Puasa enam masih boleh dilaksanakan. Semoga puasa yang kita kerjakan diterima Allah dengan sempurnanya.

Peristiwa kematian Dato Sosilawati amat mengemparkan warga Malaysia. Berbagai telahan, andaian dan pandangan diterima. Namun mungkin pihak berkuasa mengetahui dan hanya yang maha kuasalah yang maha bijaksana.

Terlalu banyak yang boleh dibuat telahan. Isu harta dan kekayaan, isu sahabat dan khianat, isu menipu dan rompakan, isu perniagaan dan keuntungan, dan mungkinkah isu politik dan kekuasaan pun boleh dikaitkan sama? Namun apa pun yang berlaku kezaliman dan penganaian telah pun berlaku.

Mungkin kita lihat penganaian di sini dengan penyeksaan dan kezalimanbelaku ke atas simangsa. Mereka diperlakukan sedemikian rupa tanpa belas kasihan dan peri kemanusiaan.

Namun disebalik itu semua ialah kita mengania dan menzalimi diri kita sendiri. Kezaliman yang kita lakukan ke atas diri kita ialah kita membiarkan penguasaan dan pengurusan negara ke tangan yang rakus dengan kuasa dan harta serta pengkat dan kedudukan. Bukankah penguasa hari ini bertanggungjawab di atas semua ini. Merekalah yang kita amanahkan untuk menjaga kita? Ekonomi kita, sosial kita, akhlak kita, pendidikan kita, budaya kita, pakaian kita dan politik kita.

Tapi mereka jaga dengan apa? Mereka jaga dengan akal? Jaga dengan kekuatan? Jaga dengan tipu daya? Atau dengan apa? Tidakkah kita sedar dan tahu bahawa kita akan ditanya di atas semua perlakuan kita oleh yang maha kuasa?

Siapa yang menyuruh kita solat, puasa, haji, zakat, tutup aurat, amanah, jujur, setia dan lain-lain yang seumpama itu. Siapa yang menyuruh dan mengarahkan itu semua? Jin, alam, manusia atau siapa? Kalau jin, alam atau siapa sahaja ah, pedulikan, mereka sama seperti kita, lemah, jahil, mudah terpengaruh atau sibuk dengan kepentingan diri.

Tapi bukankah itu arahan tuhan pencipta sekelian alam? Tuhan yang menguasai langit dan bumi dan segala apa yang ada di antaranya? Berani kita mengingkari perintahnya? Siapa kita? Mahu ke mana kita? Mahu apa kita?

Hidup selamanya, kuasa yang yang penuh kemegahan atau akhirnya kelubang kubur kita dihumban oleh manusia yang rakus itu, atau apa?

Memang harta dan kuasa amat diperluakan. Kerana harta dan kuasa yang mengdorong kita menjadi baik atau buruk. Harta dan kuasalah akan meletakkan kita di tempat yang hina atau sanjungan manusia. Tapi jangan sampai kita menzalimi orang lain. Jangan sampai kita menzalimi diri kita sendiri. Hanya ikut kata hati dan nafsu, tanpa menghirau kepada keputusan yang maha kuasa.

Walalhu alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan