Sabtu, 18 September 2010

Hari Raya

Salam dan selamat puasa enam.

Telah 9 hari syawal mengunjungi kita. Bermakna ramadhan makin jauh dan peluang beribad telah habis untuk tahun ini dalam bulan yang berkat itu. Jika panjang umur insya allah peluang tahun depan janganlah dilepaskan.

Hari syawal tahun ini meriah seperti biasa. Rumah dikunjungi sejak 1 syawal hinggalah ke 7 syawal. Hanya keluarga dan kawan terdekat sahaja yang datang namun tetap meriah dan ramai yang hadir. Ada juga yang hadir ketika kami tiada di rumah. hanya tinggal pesanan sahaja.

Tiada peristiwa yang menarik untuk dikesahkan. Tetapi Khamis lepas setelah seminggu tidak mengunjugi yah bonda, saya dan pude selepas isya balik mengunjungi rumah ayah bonda. Ketika kami sampai jam telah menunjukkan pukul 10 malam lebeih. Ketika kami menaiki rumah ayahbonda, hanya sepi sahaja. Ayahbonda telah tidur. Aku berpeluang menziarahi adikku dan sempat bercerita tentang hal keluarga.

Setelah beberapa lama aku naik semula kerumah ayahbonda, dan aku dapati emak sedang menguruskan ayahku yang sakit angin ahmar sejak julai 2008. Seperti biasa selepas itu aku bersembang dengan ayahbonda.

Kali ini aku dapati ayah menderita sakit yang dihadapinya agak luar biasa. Terutama untuk membuang air kecil. Sehingga jam 2 pagi akau dan emak masih belum dapat melelapkan mata. Akhirnya aku membuat keputusan setelah berbincang dengan adikku untuk menghantar ayahku ke hoshas.

Lantas aku terus menghubungi 999 dan selepas 1/2 jam sebuah ambulan dari jpam tiba. Dan ketika itu hujan tiba-tiba turum bersama mengiringi ayahku ke hospital.

Aku turut mengiringinya dan setelah selesai aku pulang ke rumah jam 5 pagi. Aku di jemput oleh isteriku setelah pude dan muaz terus mengurus kemasukan ayahku ke wad hospital.

Sejak khamis hingga jumaat aku tidak dapat melelapkan mata, tambahan pula jam 11.30 pagi aku ada program taklimat di SMKK. Badal haji.

Selama cuti hari raya ini sempat juga kami promosi BH di R&R dan aku diperkenalkan oleh Bidin dan pak Ngah dengan Hj Rashid, yang turut berminat.

Petang semalam aku menziarahi ayahku di hospital dan telah ramai sedara mara yang datang.

Hari ini barulah aku dapat tidur nyenyak setelah dua hari tidak tidur, dan tidak mampu aku menghantar anakku ke setsen keretapi jam 1 pagi untuk ke wakaf baru.

Dan hari ini aku akan menjalankan hidup seperti biasa dengan lebih baik dari hari semalam.

Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan